História a Gibsonovo “Umučenie Krista”

April 6, 2012 at 2:33 pm

Je tomu 8 rokov, čo do kín prišiel veľmi populárny Mel Gibsonov film, “Umučenie Krista” (2004). Vtedajší pápež, Ján Pavol II, po jeho zhliadnutí vraj o ňom povedal: “Je taký, ako sa to stalo.” Je tomu však ozaj tak?

V nasledujúcom texte uvádzam zhrnutie recenzie historicity istých aspektov vo filme. Celý článok od Andrea Berlin a Jodi Magness je TU (“Dve archeologičky komentujú ‘Umučenie Krista'”; marec 2004). (Pritom možno poukázať aj na mnoho ďalších veci; viď aj komplexnejšie články na konci v linkoch.)

Jazyk: Napriek tomu, že latinčina sa využívala ako komunikačný a administratívny jazyk v iných častiach rímskej ríše, určite tomu tak nebolo v Judey.

Oblečenie: Film takisto zle zobrazuje oblečenia postáv. Každý ukrižovaný človek by visel na kríži nahý. Vek Márie (Ježišovej matky) je dobre odhadnutý, ale v kontexte svojej doby by vyzerala o dosť staršie.

Metódy mučenia: Nie je dôvod domnievať sa, že Ježišovi bolo udelene také brutálne bičovanie/mučenie, ako tomu bolo vo filme. Navyše, evanjelia spomínajú ako jedinú zbraň len trstinu. Židovská armáda sprevádzajúca veľkňazov a ich oblečenie je čistá fikcia.

Ukrižovanie: Zobrazuje dve chyby: tí odsúdení na ukrižovanie niesli len horizontálnu časť kríža a mnohým nepribíjali ruky klincami. Ak ich pribili, klince prechádzali cez zápästia a nie cez dlane.

Pozn: Vertikálna časť kríža (stipes) bývala už pripravená na mieste odsúdenia a tak horizontálna časť (patibulum), ku ktorej už bol odsúdenec vopred pripútaný, bola len vydzvihnutá (čo je prípad dvoch Ježišových spoluodsúdencov). Niektoré kríže mali typický, krížový tvar, kde patibulum vyčnievalo nad stipes (crux immissa) a iné boli v tvare písmena T (crux commissa). Ako bol presne Ježiš ukrižovaný nebudeme zrejme nikdy vedieť: Poprvé, Jozefus (Židovská vojna 5.11.1) a Seneca (Morálne eseje, 6.20.3) na istom mieste spomínajú, že Rimania ukrižovali židov v rôznych polohách. Podruhé, v roku 1968 sa našiel jediný artefakt súvisiaci s ukrižovaním – pätová kosť (calcaneus) s klincom, ktorý nešiel vybrať, a preto nebol odstránený. Pri rekonštrukcí polohy ukrižovania tohto 24-28-ročného muža existujú tri rôzne názory (Yadin; Haas a Tsaferis; Zias a Sekeles).

Historický kontext: Mel Gibson vytrhol film z historického kontextu. Aj keby sa však prísne držal toho, čo o Ježišových posledných 12-tich hodinách vravia evanjelia, sotva ich možno použiť ako scenár. Film ignoruje dôležité komplexné dôvody ktoré viedli k zatknutiu Ježiša a zdá sa, že židia sú prezentovaní ako jednoliata skupina bez značných rozdielov.

Iný svetovo uznávaný archeológ, James Tabor, vo svojej recenzii filmu okrem iného píše aj:

Jeden dôležitý aspekt, na ktorý treba poukázať, je, že názov filmu je „Umučenie Krista,” a nie „Smrť Ježiša Nazaretského.” Je v tom veľký rozdiel. Rudolf Bultmann, nemecký odborník na Novú zmluvu, spravil v 20-tych rokoch minulého storočia dôležité rozlíšenie v dobe, keď „Hľadanie historického Ježiša” bolo ešte len v zárodku. Argumentoval, že musíme dôsledne rozlíšiť medzi „Kristom viery” a „Ježišom histórie.” Celkovo, naše evanjelia, zvlášť Ján a Matúš, sa sústreďujú na „Krista viery,” a nie na Ježiša histórie. To neznamená, že nemajú v sebe žiadnu históriu. Znamená to však, že sú najlepšie pochopené, a teda aj čítané, ako teologické prezentácie viery, a nie ako historické dokumenty. Z toho vyplýva, že ktokoľvek vytvorí film založený v prvom rade na evanjeliach, sa zrejme vyberie podobným smerovaním ako aj Gibson. Ten je nielen silný veriaci rímokatolík, ale je aj súčasťou pravicovej odštiepenej katolíckej sekty, ktorá vidí reformy Druhého vatikánskeho koncilu ako herézu a považuje v tomto smere aj súčasného konzervatívneho pápeža [Jána Pavla II] za „liberála.” Ak chceme pochopiť a zhodnotiť, prečo sa Mel Gibson rozhodol spraviť film tak, ako ho spravil, musíme vziať do úvahy aj toto. V rozhovoroch bol o týchto veciach dosť otvorený.

Celý článok si môžete prečítať TU (“Osobné úvahy po mojom zhliadnutí filmu Mel Gibsona ‘Umučenie Krista'”; 1.3.2004).

Ďalšia veľmi dôležitá skutočnosť je, že mnohé scény vo filme pochádzajú z vízii (v roku 2004 blahoslavenej) Anny Catheriny Emmerichovej a nie z Novej zmluvy. Navyše, vatikánski predstavitelia sa vyjadrili, že nie je jasné, či dané vízie pochádzajú od nej a “existuje vážny problém s ich autenticitou.”

Pre viac detailov, viď hlavne nasledujúce dva linky.

Pozri aj:
■ “Gibson Agonistes: Anatómia neomanichejskej vízie Ježiša” (25.2.2004) – na internete asi naobsiahlejšia kritika filmu od Mahlona Smitha
■ “‘Umučenie’ rozsekané odborníkmi” (23.3.2004) – písaná debata dvoch top biblických odbroníkov v oblasti Jesus Research, Johna Dominica Crossana a Bena Witheringtona III
■ Prepis Gibsonovho rozhovoru s Billom o’Rilleym (FoxNews, 1.4.2004)
“Brak, áno; úžas, nie; fašizmus, zrejme” (27.2.2004) – od Christophera Hitchensa. Viď od neho aj  “Roztavenie Mela Gibsona” (31.7.2006) a “Mel Gibson nie je len nahnevaný narcisista” (19.7.2010)
■ “‘Umučenie’ Mela Gibsona: Recenzia vo Vatikáne” (8.12.2003) – kde námestník Kongregácie pre náuku viery, Augustine di Noia, v kontraste s vyššie uvedeným povedal: “V rámci obmedzení pri imaginatívnej regonštrukcii Kristovho umučenia, Gibsonov film je úplne verný Novej zmluve.”
■ Q&A o filme na stránke Anti-Defamation League (americká mimovládna organizácia “bojujúca proti anti-semitizmu, všetkým formám náboženskej neznášantlivosti, obraňujúca demokratické ideály a občianske práva […] a obhajujúca bezpečnosť Izraela a židov na celom svete”)

Rozhovor biblických odborníkov, Joanny DeweyDarrella Bocka a Barta Ehrmana o udalostiach vo filme a apokryfných evanjeliach (2004):

Video o viere Mela Gibsona a jeho otca, Huttona (CNN; 19.5.2011):

Pár (hlavne) tzv. chýb kontinuity vo filme:

Vyjadrenie Christophera Hitchensa:

Panelová diskusia s mnohými ľudmi pracujúcimi na filme (3.3.2004):

Advertisements

Entry filed under: ■ Bock, Darrel, ■ Ehrman, Bart, Filmy / Kino / TV, História / Archeológia / Geografia, Jesus Research.

Bart Ehrman: Existoval Ježiš? Cena Pigasus 2012


Calendar

April 2012
M T W T F S S
« Mar   May »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Most Recent Posts


%d bloggers like this: