Vedec ako dvojča čarodeja? Alebo C. S. Lewis a scientizmus

December 8, 2012 at 3:01 pm

By Kosso

Magician's Twin

Scientizmus, alebo redukcia spôsobu spoznávania sveta výlučne na vedeckú metódu, otvára mnoho otázok: Vie byť veda či jej nástroje, takpovediac, substitúciou Boha Všemohúceho a Vševediaceho (v podstate Lewisova kritika zneužitia vedy)? Čo jej politizácia, prideľovanie vede eschatologické kategórie, ako napríklad producent raja na zemi, utopický technooptimizmus, a podobne.

C. S. Lewis, G. K. Chesterton a ďalší sa sporili so svojimi súčasníkmi v podstate o to isté, o čo sa sporia dnešní myslitelia, ktorí sa zaoberajú vedou – niektorí hovoria že veda a vedecké myslenie bude spása ľudstva a mala by nahradiť ostatné prístupy k realite, iní to považujú za používanie vedy mimo jej vlastných kategórií a jej zneužitie či nesprávne použitie, ktoré môže byť veľmi nebezpečné.

V skratke povedané, vedec a čarodej sú si niekedy podobní, a dokonca niekedy plnia tie isté role. Spravidla sa ale jedná buď o zneužitie vedy, alebo o vedeckú nedovzdelanosť publika. Hoci nie úplne vždy, pričom táto podobnosť pri vnímaní vedy nie je taká ojedinelá. Narábajú s ňou aj tri zákony, ktoré nikdy neboli zákonmi, tzv. tri Clarkove zákony.

“The Magician’s Twin: C. S. Lewis and the Case Against Scientism”:

Ukážka súčasnej debaty v podstate na tú istú tému s Peterom Atkinsom a Williamom Laneom Craigom. Atkins sa snaží ukázať Craigovi, že veda je všemocná a dokáže všetko vysvetliť.

“Science is Omnipotent vs. Science is only a Tool”:

Z religionistického hľadiska, ktoré nerieši, kto má pravdu, ale všíma si prístup ľudí k rôznym objektom a tvrdeniam, čo sa dá rovnako dobre použiť aj na vedu, Lewisove prirovnanie vedy k mágii nie je v mnohých prípadoch úplne odveci – v ňom spočíva celý princíp toho, čo mnohí vedci a filozofi označujú za pseudovedu, čiže vedu či vedecké postupy použité nesprávne či mimo jej sféry pôsobenia (ktorou sú merateľné javy) – tento typ použitia vedy a vedeckej rétoriky, ktorá v podstate funguje ako zaklínadlo, je možné vidieť v hnutí New Age. Mnohí sa snažili spraviť z vedy náboženstvo aj v minulosti – asi najčistejší prípad je August Comte, ale boli mnohí ďalší. Politizácia a politické zneužitie vedy možno vidieť v dialektickom materializme a vedeckom ateizme minulého režimu. Utopický technooptimizmus pretrváva aj dnes – rétorika niektorých skupín ohľadom internetu v podstate hovorí o webe ako o zemi zasľúbenej a zemi slobody, ktorá zabezpečí vševedúcnosť – tejto téme sa venuje jedna kapitola knihy Radka Tichého a Martina Vávru “Náboženství z jiného úhlu”, ktoré sa zaoberá aktuálnymi otázkami a problémami výskumu v sociológii náboženstva. Ako vidíme, debata pokračuje, a nezdá sa, že by sa v dohľadnej dobe plánovala spomaliť.

Advertisements

Entry filed under: ■ Lewis, C. S..

Fyzika pouličnej levitácie Edamaruku: Pre plačúcu sochu do exilu


Calendar

December 2012
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


%d bloggers like this: